Ukrainiec jako kierowca

pracownik z Ukrainy

Rośnie liczna kierowców z Ukrainy zatrudnianych w polskich firmach transportowych. Polska nadal musi jednak dbać o to, aby przyciągać młodych i zdolnych kierowców, którzy będą chętni do pracy w naszym kraju. Dzięki temu, branża transportowa będzie miała się dobrze.

Ukraińcy w branży transportowej

Od razu należy podkreślić, że ukraińscy kierowcy w żaden sposób nie zabierają miejsc pracy polskim kierowcom. W transporcie obecnie brakuje rąk do pracy, a Ukraińcy ratują obecnie tę sytuację.

Z przeprowadzonych ostatnio szacunków wynika, że w Polsce brakuje około 100 tysięcy kierowców. Robi to niemałe wrażenie. Nic nie wskazuje również na to, aby w kolejnych latach sytuacja mogła się poprawić. Jest to spowodowane tym, że z zawodu każdego roku odchodzi około 25 tysięcy kierowców, a w tym samym czasie kwalifikacje zawodowe zdobywa 35 tysięcy kierowców. Aby w pełni zostały wypełnione wszystkie luki, każdego roku musiałoby się pojawiać około 60 tysięcy nowych kierowców. Na razie problem z niedoborami rąk do pracy w transporcie rozwiązują Ukraińcy. Ponadto, na polskim rynku działa obecnie wiele firm, które specjalizują się w pozyskiwaniu pracowników ze wschodu. W polskiej branży transportowej obecnie zatrudnionych jest ponad 20 tysięcy pracowników spoza Unii Europejskiej, w tym z Ukrainy.

Zarobki

Pracownik z Ukrainy jest w stanie zarobić jako kierowca około 4-5 tysiące złotych netto. Pracodawcy nie mają problemu ze znalezieniem chętnych pracowników z Ukrainy. Nie boją się oni ciężkiej pracy, są w pełni zaangażowani w wypełnianie obowiązków zawodowych, a także szybko się uczą. Do Polski przyjeżdżają po to, aby zarobić, jak najwięcej, dlatego są w stanie pracować nawet po kilkanaście godzin dziennie.

Formalności związane z zatrudnianiem kierowców-cudzoziemców

Barierą w zatrudnieniu pracownika z Ukrainy na dłuższy czas są procedury administracyjne. Oprócz standardowych badań lekarskich i psychologicznych, kierowcy muszą wyrobić świadectwo kierowcy oraz skończyć kurs kwalifikacji wstępnej, bądź odbyć szkolenia okresowe – w zależności od tego, czy uzyskali prawo jazdy kat. C  przed, czy po 10.09.2009. Do tego dochodzi kwestia legalizacji pracy cudzoziemca – rejestracja dla niego oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi (Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej, Republiki Armenii, czy Ukrainy) bądź zezwolenia na pracę (dla obcokrajowców z innych krajów bądź obcokrajowców pracujących powyżej 6 miesięcy w ciągu roku).

Ostatnio pojawiła się informacja, że politycy pracują nad projektem ustawy mającym na celu zwiększenie liberalizacji zatrudnienia kierowców z Ukrainy w polskiej branży transportowej.